جابربن حیانجشنواره ها
دانلود شیوه نامه پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی در سال ۹۷-۹۶ و فراخوان آثار علمی همکاران

اگر حاصل دوره ی تحصیلات مدرسه ای ، تنها انتقال پاره ای از مفاهیم به ذهن دانش آموزان باشد ، (سواد به معنی سنتی) با فراموش شدن آن مفاهیم ، حاصل کلیه سال های تحصیل نیز از دست می رود . به همین سبب ، باید سعی کنیم علاوه بر مفاهیم پایه ، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند و به یک یادگیرنده ی مادام العمر تبدیل شوند . به همین منظور عالوه برکسب دانش باید راه و روش یادگیری را هم به آنان بیاموزیم تا میل به یادگیری در آنان تقویت گردد . پروژه ی علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود ، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کند و به علّت ماهیت فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می آموزد بنابراین می تواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم تربیت به معنای واقعی باشد که طبق تعریف یونسکو همانا درک و به کارگیری مفاهیم ، مهارت های فرایندی ، نگرش ها و ارزش هایی می باشد که شخص را قادر می سازد دانش و فناوری را با زندگی و فرهنگ جامعه ی خویش مرتبط سازد .
اهداف طرح جابربن حیان
این طرح زمینه تحقق اهداف سند تحول بنیادین ،ناظر به آماده سازی فردی وجمعی متربیان در مسیر تحقق شأن علمی و فناورانه حیات طیبه، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به ویژه در زمینه ساحت تربیت علمی و فناوری در سند تحول بنیادین را فراهم می نماید :
- شناخت و بهره گیری از نتایج تجارب متراکم بشری در حوزهعلم و فناوری) فهم و درک دانش های پایه و علوم کاربردی
- بهره گیری و ارزیابی از یافته های علمی و فناورانه و ایجاد خالقیت و نوآوری در آن ها جهت کشف صورت های جدید واقعیت یاخلق روش ها وابزار های نوین برای وصول به اهداف متعالی
- برنامه ریزی و اجرای آگاهانۀ فعالیت های علمی پژوهشی برای دست یابی خود و جامعه به آینده مطلوب
- برقراری ارتباط سازنده با طبیعت از طریق شناخت و استفاده از طبیعت با هدف تکریم، تسخیر، آبادانی و آموختن از آن برای ایفای نقش سازنده در فعالیت های علمی در سطح ملی و جهانی ؛
- درک و کشف و تفسیر پدیده ها و رویداد های طبیعی با استفاده از حواس پنجگانه در جهت رمزگشایی و رمزگردانی ازآن ها به منزلۀ مخلوقات و آیات الهی در پرتونظام معیار اسالمی
متن نوشته فوق از شیوه نامه می باشد .