پایه هفتمفعالیت

فعالیت صفحه ۸ علوم تجربی هفتم

پاسخ فعالیت صفحه 8 علوم تجربی هفتم

با استفاده از ترازو و نیروسنج، جرم و وزن هریک از مواد زیر را اندازه گیری کنید. قبل از اندازه گیری جرم تخمینی خودتان را بنویسید.

ردیف  نام ماده 

جرم تخمینی

(کیلوگرم)

جرم اندازه گیری شده

(کیلوگرم)

وزن اندازه گیری شده

(نیوتون)

۱ گردو ۰/۰۰۵ ۰/۰۰۲ ۰/۰۲
۲ پرتقال ۰/۲۰۰ ۰/۲۵۰ ۲/۵
۳ گوشی همراه ۰/۲۲ ۰/۲ ۱/۹۶
۴ کتاب علوم ۰/۲۵۰ ۰/۱۹۰ ۱/۹

تکرار اندازه گیری و میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده، دقت اندازه گیری شما را افزایش میدهد.

لازم به ذکر می باشد که این اعداد ثابت نیستند و به صورت تقریبی نوشته شده است .

نکته اضافی جهت یادگیری :

دقت مجموعه‌ای از اندازه‌گیری‌ها، به صورت میزان نزدیک بودن نتایج آن اندازه‌گیری‌ها به یکدیگر، تعریف می‌شود. در واقع، هرچه نتایج به دست آمده فاصله کمتری با یکدیگر داشته باشند، دقت آن سیستم بیشتر است.در سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق، دو ویژگی مهم را می‌توان برشمرد. این دو ویژگی به صورت زیر تعریف می‌شوند.

تکرارپذیری (Repeatability): تکرارپذیری عبارت است از قابلیت سیستم اندازه‌گیری در تولید نتایجی که بسیار به هم نزدیک هستند. با این شرط که از اپراتور و تجهیزات اندازه‌گیری ثابتی استفاده شود. در این حالت، زمان تنها فاکتوری است که تغییر می‌کند. یک سیستم اندازه‌گیری تکرارپذیر، این اطمینان را فراهم می‌سازد که نتایج به دست آمده در زمان‌های مختلف، اختلاف ناچیزی با هم دارند.

تجدیدپذیری (Reproducibility): تجدیدپذیری هم به قابلیت سیستم اندازه‌گیری در تولید نتایج نزدیک به هم گفته می‌شود. با این تفاوت که هم از افراد مختلف و هم از دستگاه‌های مختلف استفاده شود. در واقع، سیستمی می‌تواند به این کیفیت برسد که نتایج اندازه‌گیری در آن، به اپراتور یا دستگاه اندازه‌گیری به کار رفته وابسته نباشد.

شکل زیر چند اندازه گیری طول را نشان میدهد.

 

چرا طول مداد با سانتیمتر، قطر نوک آن با میلیمتر، طول حیاط با متر و فاصله تهران تا مشهد با کیلومتر بیان شده است؟

 اندازه های متفاوتی وجود دارد که متناسب با ان اندازه از یکای مناسبی استفاده می کنیم . برای اندازه گیری طول باتوجه به اندازه آن از واحدهای مختلفی استفاده میکنند که بایکدیگر ارتباط دارند.برای اندازه بسیار کوچک از واحد میلیمتر (نوک مداد) برای اندازه های بیش از ۱۰ میلیمتر از واحد سانتیمتر (طول مداد) وبرای اندازه های بیش از ۱۰۰ سانتیمتر از واحد متر (طول حیاط مدرسه) و برای اندازه های بیش از ۱۰۰۰ متر از واحد کیلومتر (فاصله تهران تا مشهد) استفاده میکنند .

فعالیت صفحه ۸ علوم تجربی هفتم

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بستن